بررسی چهره های انسانی در نگارگری ایران از مغول تا صفوی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده آسیه اعتضادی
- استاد راهنما نوید خالصی محمدحسین جعفری نعیمی
- سال انتشار 1393
چکیده
این پژوهش به بررسی سیر تحول چهره نگاری در هشت مکتب جداگانه از مغول تا صفوی می پردازد. نگارگری ایرانی در مسیر تحول خویش علاوه بر عوامل دینی ومذهبی از عوامل سیاسی زمانه خویش نیز متاثر بوده است. این پژوهش به بررسی تاثیرات منع تصویر چهره ی انسان در اسلام بر سیر تحول چهره نگاری می پردازد واینکه چگونه نگارگر ایرانی با توجه به این دستورات مذهبی ،جهانبینی و زیبایی شناسی خاص خود را می یابد.این پژوهش به عواملی که موثر بر معیارهای زیبایی در چهره های انسانی بوده است می پردازد و اینکه تلاشهای نگارگران چگونه با این محدودیت ها به نوعی سمبولیسم و چهره نگاری آرمانی منتهی شده است.موضوع بحث در این پژوهش چگونگی تاثیر و تاثر نگارگری ایران از این عوامل است و فرض نخست آن است که در هر دوره با اثر پذیری از فرهنگ مهاجم ،به تدریج چهره نگاری ها،هویت بارز و اصیل خود را باز می یابند.این پدیده بارها رخ داده و بیانگر چگونگی مواجهه هنرمندان با عوامل خارجی و تحولات اجتماعی می باشد. هنرمند نگارگر ایرانی تصویر انسان را به عنوان نمونه های آرمانی خویش از زیبایی ارائه می نماید.هر چند این چهره های زیبا گاهی هویت بیگانه می یابند ولی نمونه هایی از هویت کاملا ایرانی وجود و بروز یافته است.
منابع مشابه
بررسی سیرتحول چهرهنگاری در نگارگری ایران تا انتهای دورۀ صفوی
نگارگران مسلمان ایرانی متأثر از اندیشۀ اسلامی همواره در پی حقیقت و مسائل ماوراءالطبیعه بودهاند. ازاینرو، برخلاف نقاشی غرب، نگارگری ایران بهندرت در خدمت شمایلنگاری قرار گرفته است. بنابراین، چهرهها در نگارگری سنتی ایران در عین منحصربهفرد بودن، براساس الگوهای مشخصی ترسیم میشدهاند. این روش ترسیم برخی از پژوهشگران را به قضاوت نادرست واداشته و چهرهها را در نظر آنان مبدل به چهرههایی...
متن کاملبررسی سیرتحول چهره نگاری در نگارگری ایران تا انتهای دورۀ صفوی
نگارگران مسلمان ایرانی متأثر از اندیشۀ اسلامی همواره در پی حقیقت و مسائل ماوراءالطبیعه بوده اند. ازاین رو، برخلاف نقاشی غرب، نگارگری ایران به ندرت در خدمت شمایل نگاری قرار گرفته است. بنابراین، چهره ها در نگارگری سنتی ایران در عین منحصر به فرد بودن، براساس الگو های مشخصی ترسیم می شده اند. این روش ترسیم برخی از پژوهشگران را به قضاوت نادرست واداشته و چهره ها را در نظر آنان مبدل به چهره هایی همسان ...
متن کاملبررسی آسمان در نگارگری از آغاز تا سده دهم هجری
آسمـان همواره جایــگاه ویـژهای در باورهای کهــن و دینـی ایـران داشتـه و تجلـی قــداسـت و پاکــی بوده است. ایــن مقالـه بر آن است تا نشان دهد این جایـگاه تا چـه اندازه در نـگارگـری ایرانــی متجلـی شده و توانسته است نقـش معنـایـی ایفـا کنـد. یا با توجه به موضوع داستــان نـگارهها به کمک بیـان معنا آید. همچنیـن شکل آسمـان در دورههای مختلـف دستخـوش چــه تغییراتـی شـده است. در این مقاله سعی شده ن...
متن کاملبررسی تطبیقی نقشه معماری با ساختار نگارگری در ایران (از آغاز عصر مغول تا پایان صفوی) عنوان پروژه عملی: سرزمین من
چکیده ندارد.
15 صفحه اولمطالعه چهره های انسانی و سیر تحول ان در تاریخ نگارگری ایران
هدف این رساله مطالعه و بررسی سیر تحولی چهره های انسانی در تاریخ نگارگری ایران با تاکید بر سده های نهم و دهم هجری قمری بوده، که از خلال آن به بررسی و تجزیه و تحلیل فرمی اجزاء چهره و وجوه آن ، پرداخته شده است. در این راستا تفاوت ها و ویژگی های خاصی که چهره ها در سیر تحولی خود و گاه در خارج از کارگاه های درباری داشته اند مشخص گردیده و نیز شیوه ی بیان عاطفی در چهره ها نشان داده شده است . تیپ شناسی ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023